Del på Twitter Del på Facebook
Utskrift
Skolehage og kunnskapsløftet
Læreplanene i Kunnskapsløftet kan brukes aktivt for å utvikle spennende aktiviteter i skolehagen. Og det gjelder i nær sagt alle fag! Vi har her plukket ut noen kompetansemål i læreplanene for gjennomgående fag i grunnskolen og videregående opplæring og for læreplanene i grunnskolen som egner seg godt for undervisning i skolehagen.

I vår tid trenger vi mer enn noen gang gode undervisningsarenaer for å lære om prosessene i naturen, om hvor matvekster kommer fra og hvordan de ser ut og utvikler seg, en arena som egner seg for å øve og utvikle evne til samarbeid og hvor en kan lære god arbeidsteknikk og oppleve tverrfaglig læring. På disse sidene finner du tips ved planlegging av en skolehage.

Mange av de praktiske tipsene og bildene er hentet fra skolehagen som er knyttet til Bioforsk Økologisk sin økologiske demonstrasjonshage på Tingvoll gard.

Verdien av en skolehage

Skolehagen er en unik undervisningsarena for å gi elever impulser til å bli glad i naturen, respektere alt levende og få innsikt i økologiske sammenhenger.

I en skolehage kan en benytte et av de mest verdifulle pedagogiske virkemidlene vi rår over, nemlig å lære ved å gjøre.

Skolehage4 (Brødtekst (BF))

En elev studerer kongslys og finner ut at det er hundrevis av frø i hver frøkapsel. Foto: Anne Kari Jacobsen

Skolehagen er uten tvil en verdifull arena for tverrfaglig undervisning og det skal ikke mye fantasi til før en oppdager muligheter for å knytte de fleste fagområdene på skolen til undervisning i skolehagen.

I tillegg er skolehagen en ypperlig arena for tilrettelagt undervisning.

a a a

oppal.jpg

jordarbeiding.jpg

sukkererttelt.jpg

dyr-i-hagen.jpg

blindtest.jpg

hagesuppe.jpg

hoesting-potet.jpg

logg-fra-hagen.jpg

presentasjon.jpg

hoesting.jpg