Del på Twitter Del på Facebook
Skolehage. Foto: Anne Kari Jacobsen
Utskrift
Starte en skolehage
Skolehage. Foto: Anne Kari Jacobsen

Skolehagen er en unik undervisningsarena for å gi elever impulser til å bli glad i naturen, respektere alt levende og få innsikt i økologiske sammenhenger.

I en skolehage kan en benytte et av de mest verdifulle pedagogiske virkemidlene vi rår over, nemlig å lære ved å gjøre. 


Planlegging av skolehagen

Når skolehagen skal planlegges er det lurt å involvere flest mulig i planarbeidet. Da kommer mange gode ideer frem og ikke minst vil flere få eierskap til hagen. Det er mye enklere å få både foreldre og elever til å ta i et tak for hagen dersom de føler at det er deres greie og ikke bare et lurt tiltak noen på skolen har kommet på. Dersom elevene også er med i planleggingen kan de utfordres til å beregne hvor mye penger og hvor mye tid som skal til for å realisere dette.

 

Vi må ta utgangpunkt i det arealet som skal brukes og videre liste opp hva slags behov hagen skal dekke. Hvor mange klasser og elever skal for eksempel være involvert og hva slag kulturer er det aktuelt å dyrke? Og hvor mange timer vil gå med til dette arbeidet?

a a a

skolehagekurs1-web.jpg

skolehagekurs4-web.jpg

skolehagekurs3-web.jpg

skolehagekurs2-web.jpg

Skolehagekurs i Åndalsnes. Foto: Kirsty McKinnon

Hvordan bli kjent med meitemarken? Pedagogiske tips. Foto: Kirsty McKinnon

Skole- og barnehageansatte fra Trondheim på dagskurs i Stjernehagen. Foto: Ketil Valde

Her skal det bli skolehagene. Lærene ved Vågsetra skole deltar på innføringskurs. Foto: Bioforsk Økologisk