Arktisk Verdiskaping 2015
Deltakende produkter i Arktisk Verdiskaping 2015
riften Lundal Nord gikk for andre år på rad helt til topps i Arktisk Verdiskaping 2015 med sitt produkt Specebacon.  – Fantastisk godt. Rein og ekte smak! utbrøt en samstemmig jury.

Bedriften Lundal Nord gikk for andre år på rad helt til topps i Arktisk Verdiskaping 2015 med sitt produkt Specebacon.  – Fantastisk godt. Rein og ekte smak! utbrøt en samstemmig jury.

Arktisk Verdiskaping 2015 ble arrangert den 15.-16. september i Tromsø på Nordnorsk Storhusholdningsmesse i Fløyahallen. Dette er en konkurranse som kårer det beste og mest nyskapende nordnorske matprodukt.

 

IMG_1522.JPG 

Alle prisdeltakerne; fra venstre Mydland AS med Frans Josef Spekepølse (andre plass), Tor Olav Lundal fra Lundal Nord med Specebacon (første plass), Lise Mangseth ( som representerte Lofoten gårdsysteri, tredje plass, og Linda Fjellheim fra Reisa AS med moltegele (hederlig omtale).

 

 

IMG_1558.JPG 

Etter konkurransen blir alle produktene stilt ut på Arktisk mattorg under den Nordnorske Storhusholdningsmessen som ble arrangert i Tromsø i år.

 

IMG_1550.JPG 

Jørn Hoel og Lise Magnseth ser på de ulike produktene som har deltatt på konkurransen.

 

-Specebaconet må ut til folket

Dette var juryens uttalelse. Spekebaconet har en enestående smak som skiller seg klart ut fra tradisjonelt bacon og andre lignende produkter. Lundal viser her at men med gode råvarer og et godt håndverk uten bruk av smakstilsetninger klarer lage et unikt produkt i nordnorsk sammenheng. Dette er et produkt som juryen mener har et stort markedspotensial. Produktet vises tydelig i forpakningen, og etiketten fremhever godt håndverk, tradisjon og bruk av nordnorske råvarer.

Måten produktet presenteres på forteller kunden at produktet er håndlaget og med god kvalitet.

 

Andre pris gikk til Mydland AS fra Tromsø med Frans Josef Spekepølse

Også et fantastisk produkt, mørt og har veldig god smak og passe saltbalanse. Produktet er ett nyskapende produkt på nivå med gode internasjonale spekepølser. Forpakningen skiller seg sterkt ut fra andre produkter med et svært eksklusivt uttrykk. Flott løsning på forpakning som både er tilpasset dagligvare og suvenir og gavemarkedet. Produktet passer til alle uansett alder og vil være et perfekt produkt som suvenir/gave.

 

Tredje pris gikk til Lofoten Gårdsysteri fra Bøstad med Steinfjording Tang

En fantastisk ost, god mild geitesmak og veldig innovativt med bruk av tang. Geitemelken som brukes er biologisk dynamisk godkjent som eneste i Nord-Norge. Spenstig navn hvor sted og produkt kombineres på en bra måte.

 

Hederlig omtale ble gitt til Reisa AS med moltegele

Et produkt som juryen mener har stort potensiale. Et godt friskt sprudlende gele med en flott naturlig farge. Produktet har et fantastisk potensiale i souvenir og gave markedet med sitt eksklusive utseende. Produktet er det eneste i sitt slag i Norge som blir produsert på denne måten.

 

 

Arktisk Verdiskaping arrangeres av NHO Reiseliv Nord-Norge og NIBIO for 14. gang i år. Hensikten er å stimulere til nyskaping, produktutvikling og bedriftsutvikling innenfor lokalmatsektoren i Nord-Norge og bidra til å profilere kvalitetsprodukter fra landsdelen.

Alle nordnorske matprodusenter inviteres til å konkurrere om tittelen Arktisk Verdiskaping. Konkurransen arrangeres i Tromsø den 15-16 sept. Utover førstepremien, heder og ære deler vi også ut andre- og tredjepremie. I tillegg vil produkter som utmerker seg motta hederlig omtale. Konkurransen er en fin arena for å få  oppmersomhet rundt din bedrift og dine produkter.  

For mer informasjon om konkurransen se her

Link til elektronisk påmelding 

Jyruen er på plass!
Her kan du lese mer om jyruen

 

Styrke nordnorsk mat

Målet med denne konkurransen er å stimulere til nyskaping, produktutvikling og bedriftsutvikling innenfor matsektoren i Nord-Norge og bidra til å profilere kvalitetsprodukter fra landsdelen. Produktene må ha håndverksmessig kvalitet og egenart knyttet til region, råvarer, mattradisjoner og/eller smak. Produktene evalueres bl.a. ut fra grad av innovasjon, bruk og profilering av nordnorske råvarer teller, i likhet med bruk og profilering av nordnorsk identitet og det kommersielle potensialet. Førstepremien er på 30.000 kroner, og 2. og 3. prisen er på hhv 10.000 og 5.000 kroner.

Er du intressert i hvordan det har gått i de tidligere gjennomførte konkurransene kan du klikke deg in på linken i høyre marg.

NIBIO har siden 2002, da denne konkurransen startet opp, deltatt i planlegging og gjennomføring av konkurransen som eies av NHO reiseliv Nord-Norge.

Har du spørsmål kan du ta kontakt med;
Lise Haug Halvorsen lise.haug@nibio.no NIBIO, 934 98 755
Kristin Pettersen kristin.pettersen@nhoreiseliv.no  NHO Reiseliv Nord-Norge/Reiseliv i Nord AS, 917 69 296

a a a