Bioforsk
Frederik A. Dahls vei 20,
1430 ÅS

Sentralbord: 03 246
(Man-fre frå kl 0800 - 1500)

Ansvarleg redaktør:
Ragnar Våga Pedersen

Nettredaktør:
Morten Günther

Redigere nettsiden

Bioforsk har ikkje ansvar for innhald på eksterne nettsider som det er lenka til.

Del på Twitter
Utskrift

Arktisk Verdiskaping 10 år
Lokalmatprodukter fra Nordlysmat, Alta. Foto: Ulrike Naumann

Lokalmatprodusenter fra Nord-Norge har i snart 10 år deltatt i konkurransen ”Arktisk Verdiskaping” med nyutviklede matprodukter. Det er NHO Reiseliv Nord-Norge står bak konkurransen, som hvert år kårer Nord-Norges mest nyskapende matprodukt, i tett samarbeid med Bioforsk Nord.


I år har konkurransen 10-års jubileum. I den anledning har Kompetansenettverket for lokalmat i Nord-Norge, hos Bioforsk Nord, viet en hel utgave av sitt nyhetsblad ”Matlyst” på et tilbakeblikk: Hvordan har det gått med tidligere vinnere, bedriftene og produktene, og ikke minst: er en slik konkurranse et godt virkemiddel for å inspirere til nyskaping? 15 bedrifter har fått ordet, og tilbakemeldingene tyder på at arrangørene også i år kan håpe på god påmelding!

Nordlysmat
- Det å vinne og å få hederlig omtale har hatt mye å si for oss, sier Toril Bakken Kåven fra Nordlysmat. - Kunder og viktige samarbeidspartnere har blitt oppmerksomme på oss, og å være ”flinkest på pro­duktutvikling” er ikke noe dumt rykte å ha! Også i dag, flere år etter, omtaler vi produktene aktivt som ”vinnerprodukter” eller ”prisvinnende”, sier Toril, og legger til: - Jeg er et ihuga konkurransemenneske, og Arktisk Verdiskaping gir oss det siste puffet for å få ferdig produktene vi holder på å utvikle med både emballasje, design og en plan for lanse­ring og distribusjon.

Vildenvang gård
Vildenvang gårdsysteri i Straumfjorden i Nordreisa er nokså ny. Ekteparet Ruth Uhlving og Magne Henriksen har drevet går­den med geitmelksproduksjon siden 1994, og etter lenge å ha båret drømmen med seg, åpnet de gårdsysteriet i desember 2009. 2011 ble et uforglemmelig år på ”ostefronten”: Vildenvang geitost fikk gullmedalje og ble årets ost under Landsutstillingen for gardsost, samme år som suksessen i Ark­tisk Verdiskaping.

Ost fra Vildenvang gård i Nordreisa.

- Deltagelsen i Arktisk Verdiskaping har betydd veldig mye for oss, sier Ruth Uhl­ving. - Selv om vi har hatt osten i butikk før også, har prisen og omtale i etter­kant gjort folk mer oppmerksom på den. Vi har merket at salget, spesielt lokalt i Nordreisa, har økt. Vi bruker prisene aktivt i markedsføring både på hjemme­siden og i brosjyrer, sier hun og legger til at det å bli premiert for geitostene også gir mye inspirasjon til å jobbe videre med produkter og bedrift.

Les om flere lokalmatprodusenter her i den nyeste utgaven av Matlyst!

a a a
Arena Nord og Arktisk Verdiskaping

Arktisk Verdiskaping er en nordnorsk konkurranse for lokalmatprodukter som lyses ut av NHO Reiseliv Nord-Norge. Arrangementet er en del av Arena Nord som går av stabelen hvert år i uke 38, vekselvis i Tromsø og Bodø. Arena Nord samler hele reiselivsbransjen i Nord-Norge, og består av Reiselivsdagene, Storhusholdningsmesse med Arktisk Mattorg og konkurransene Arktisk Verdiskaping og Arktisk kokk. Bioforsk Nord har vært samarbeidspartner for Arktisk Verdiskaping helt siden oppstart i 2003.

Finansiering

I perioden 2011 – 2013 finansieres Arktisk Verdiskaping av Fylkesmenn og Fylkeskommuner i Nordland, Troms og Finnmark og av prosjektet “Næringsutviklingstiltak med fokus på marin sektor - Troms Fylkeskommune”, bestående av FHL, Norges Råfisklag og Norges sjømatråd.