Bioforsk
Frederik A. Dahls vei 20,
1430 ÅS

Sentralbord: 03 246
(Man-fre frå kl 0800 - 1500)

Ansvarleg redaktør:
Ragnar Våga Pedersen

Nettredaktør:
Morten Günther

Bioforsk har ikkje ansvar for innhald på eksterne nettsider som det er lenka til.

Del på Twitter
Utskrift

Arktisk Verdiskaping 10 år
Lokalmatprodukter fra Nordlysmat, Alta. Foto: Ulrike Naumann

Lokalmatprodusenter fra Nord-Norge har i snart 10 år deltatt i konkurransen ”Arktisk Verdiskaping” med nyutviklede matprodukter. Det er NHO Reiseliv Nord-Norge står bak konkurransen, som hvert år kårer Nord-Norges mest nyskapende matprodukt, i tett samarbeid med Bioforsk Nord.


I år har konkurransen 10-års jubileum. I den anledning har Kompetansenettverket for lokalmat i Nord-Norge, hos Bioforsk Nord, viet en hel utgave av sitt nyhetsblad ”Matlyst” på et tilbakeblikk: Hvordan har det gått med tidligere vinnere, bedriftene og produktene, og ikke minst: er en slik konkurranse et godt virkemiddel for å inspirere til nyskaping? 15 bedrifter har fått ordet, og tilbakemeldingene tyder på at arrangørene også i år kan håpe på god påmelding!

Nordlysmat
- Det å vinne og å få hederlig omtale har hatt mye å si for oss, sier Toril Bakken Kåven fra Nordlysmat. - Kunder og viktige samarbeidspartnere har blitt oppmerksomme på oss, og å være ”flinkest på pro­duktutvikling” er ikke noe dumt rykte å ha! Også i dag, flere år etter, omtaler vi produktene aktivt som ”vinnerprodukter” eller ”prisvinnende”, sier Toril, og legger til: - Jeg er et ihuga konkurransemenneske, og Arktisk Verdiskaping gir oss det siste puffet for å få ferdig produktene vi holder på å utvikle med både emballasje, design og en plan for lanse­ring og distribusjon.

Vildenvang gård
Vildenvang gårdsysteri i Straumfjorden i Nordreisa er nokså ny. Ekteparet Ruth Uhlving og Magne Henriksen har drevet går­den med geitmelksproduksjon siden 1994, og etter lenge å ha båret drømmen med seg, åpnet de gårdsysteriet i desember 2009. 2011 ble et uforglemmelig år på ”ostefronten”: Vildenvang geitost fikk gullmedalje og ble årets ost under Landsutstillingen for gardsost, samme år som suksessen i Ark­tisk Verdiskaping.

Ost fra Vildenvang gård i Nordreisa.

- Deltagelsen i Arktisk Verdiskaping har betydd veldig mye for oss, sier Ruth Uhl­ving. - Selv om vi har hatt osten i butikk før også, har prisen og omtale i etter­kant gjort folk mer oppmerksom på den. Vi har merket at salget, spesielt lokalt i Nordreisa, har økt. Vi bruker prisene aktivt i markedsføring både på hjemme­siden og i brosjyrer, sier hun og legger til at det å bli premiert for geitostene også gir mye inspirasjon til å jobbe videre med produkter og bedrift.

Les om flere lokalmatprodusenter her i den nyeste utgaven av Matlyst!

a a a
Arena Nord og Arktisk Verdiskaping

Arktisk Verdiskaping er en nordnorsk konkurranse for lokalmatprodukter som lyses ut av NHO Reiseliv Nord-Norge. Arrangementet er en del av Arena Nord som går av stabelen hvert år i uke 38, vekselvis i Tromsø og Bodø. Arena Nord samler hele reiselivsbransjen i Nord-Norge, og består av Reiselivsdagene, Storhusholdningsmesse med Arktisk Mattorg og konkurransene Arktisk Verdiskaping og Arktisk kokk. Bioforsk Nord har vært samarbeidspartner for Arktisk Verdiskaping helt siden oppstart i 2003.

Finansiering

I perioden 2011 – 2013 finansieres Arktisk Verdiskaping av Fylkesmenn og Fylkeskommuner i Nordland, Troms og Finnmark og av prosjektet “Næringsutviklingstiltak med fokus på marin sektor - Troms Fylkeskommune”, bestående av FHL, Norges Råfisklag og Norges sjømatråd.